Skip to main content

Kpop Vocabulary Lesson Week 2

Week 2

Sasaeng
Sassaeng bermaksud peminat yang minat tahap gaban gler, tak beretika, tak menghormati privasi dan space idol, membahayakan nyawa sendiri, nyawa peminat lain dan juga nyawa idol sendiri.

Pada pendapat aku, sassaeng nie tak layak dipanggil fans pun. Peminat yang betul tak akan buat macam nie. Antara kes sassaeng paling lejen dalam dunia Kpop adalah group DBSK & SUJU. Kalau fandom muda-muda yang banyak ssaeng pulak pada aku adalaha EXO-L ( nie personal opinion yer).
Lagipun sasaeng bukan represent the whole fandom pun.

Cut oneself for what??
Nampak yang melekat kat kaca belakang tu? Nak makan ramen pun susah dioran g weii

Bias

Bias adalah idol yang korang paling minat dalam satu-satu group. Kalau minat gler tu dipanggil Ultimate Bias (UB). Bias bukan ditentukan berdasarkan rupa paling hensem ke atau suara paling sedap ke atau body paling mantap. Purely based on korang punya personal taste.

Kalau dah nama bias tu kan, walaupun dia pakai baju hodoh mane atau dye rambut warna aneh gler pun tetap hensem dimata kita. Antara ciri orang tersebut dah jadik bias korang adalah kalau tengok gambar atau video, bias la orang pertama korang carik walaupun dia takde dalam skrin pun.

Bias List

Bias list adalah senarai member yang korang paling suka atau preference korang mengikut urutan. Kira macam ultimate bias nombor satu, pastu bias nombor 2, nombor 3 dan seterusnya.

Bias Ruiner/ Bias Wrecker

Ini pulak adalah golongan paling hampeh sekali. Sebabnya, lepas korang dah settle down dengan bias list korang, tibe-tibe kan, ada pulak member nie improve gler suara dia, atau comeback kali nie dia ada hairstyle paling cool sekali atau dia sangat la cheesy dan selalu melayan fans.

Maka, idol tersebut akan merosakkan bias list korang. Maka, porak peranda la kehidupan korang nanti.



Hi-Touch / Hi-5

Kalau korang pergi konsert, kalau bayar lebih atau kalau bertuah dapat pergi event hi-touch. Ini pun tak ramai terpilih. Apa yang berlaku adalah korang akan berjalan dalam satu barisan & artis pun dalam satu baris. Lepas tu sambil jalan, korang kasi la hi-5 atau dapat genggam tangan diorang. Walaupun cuma 3-4 saat je tangan korang dapat bersentuh, tapi mesti tak nak basuh tangan lepas tu kan?

OTP

Singkatan untuk perkataan One True Pairing. Kalau korang dah lama dalam fandom, korang mesti terjebak dalam benda nie punya. OTP berlaku bila korang ship (tengok Week x) satu member dengan member lain.

Pada korang, diorang berdua tulah ship yang paling real & betul dan believable. Ada je fans yang extreme menyokong OTP nie. Antara OTP yang paling femes adalah YunJae ( Yunho + Jaejoong),
EunHae (Eunhyuk + Donghae). Korang bayangkan la macam mana fandom Cassie time DB5k split..Urghh

Confession time : Noona pun ship diorang dulu. Tapi idak ler extreme.
Siap belajar GIMP ( ala-ala Photoshop versi free) semata nak buat edit tau.


Tapi bila dah matang nie kan, aku melihat OTP nie lebih pada brotherhood yang sangat rapat instead of kaitkan dengan isu sexual. But again, takde lagi idol yang mengaku kalau diorang memang ada kecenderungan lain. Jadi, who knows.

Skinship

Ini adalah satu perbuatan dimana idol suka suka hati tanpa rasa segan pegang tangan ke, sentuh2 camtu la. Benda nie kalo kat Korea rasanya tak la isu sangat sebab Korean memang biasa je sentuh2 (in a good way la ) lebih lebih lagi kalau dah rapat. Jadi korang jangan la pulak terkejut kalo idol macam tu ye.

Comments