Skip to main content

BTS (방탄소년단)- 화양연화 Pt 1 Album Review

IN THE MOOD FOR LOVE PT 1
Noona fefeling tak busy minggu nie ( diulangi, feeling saja tak busy realitinya lain), dan disebabkan Noona suka banyak lagu dalam album nie..(tapi still tak boleh kalahkan album Skool Luv Affair), maka Noona akan buat review untuk keseluruhan album ini.

Mini album kali ini menimbulkan kegemparan sebab
1) BigHit secara tiba-tiba announce diorang akan ada album, like less than a month dari comeback
2) Style album kali ini sangat lain dari previous album, tengok saja kulit album sebelum ni.


3) Rupanya hint mengenai album baru nie, dah diberi dari zaman MAMA lagi. Tatoo Jimin masa tu
花樣年華 (dalam bahasa Cina) adalah tajuk album nie.


Album ini menggambarkan tentang waktu yang paling gembira dan bahagia dalam hidup aka zaman youth iaitu muda belia. Seperti yang dikatakan, album ini adalah part 1 dengan style, dan corak yang sangat lain dari BTS sebelum ini. Even bahagian rap dia pun tidak overshadow vocal line kali ini, which is not a problem dalam album-album sebelum ini sebab diorang memang hiphop group.

Even the most anticipated Cypher pt 4 pun takde dalam album kali ni, katanya sebab cypher memang nak buat sampai pt 3 je. Tapi, aku rasa Pt 2 nanti diorang akan kembali pada style hiphop diorang sebelum ini. Bak kata Rapmon, ada 2 side dalam youth iaitu beauty dan satu lagi instability. Mari kita tunggu 2nd part nanti.

Info pasal 3RD mini album nie :
Tajuk: 화양연화 Pt 1 (Translated as The Most Beautiful Moment In Life or In The Mood For Love atau Hwa Yang Yeon Hwa)
Versi : Pink, White
Part: Part 1
Lagu : 9 (BigHit punya definition of mini album adalah 9 ok…diorang memang lain sikit)

Review bagi setiap lagu seperti dibawah.
You dalam tulisan dibawah menggambarkan wanita atau seseorang, atau sesuatu yang completely lain seperti memori, kehidupan,hubungan dll (sebab bergantung pada interpretasi masing-masing) dalam setiap lagu .


01. Comeback Trailer ( satu post separate disini)


02.I NEED U ( Review untuk MV disini)



Tidak seperti kebanyakan lagu lain, I Need U dimulakan dengan Suga. Music yang digunakan mula-mula tu aku tak sure apa, tapi pastinya bunyi eastern..maksud aku ketimuran seperti Cina sedikit? Part Taehyung banyak jugak. Adlib yang macam deep tu bukan Taehyung tapi RapMon buat (I need u girl!!).  

High-pitched Jimin dekat sini memang The Bomb la. RapMon macam banyak background atau ad-lib jugak. Jin..Jin…Jin…aku sangat bangga dengan penambahan part dia, dan nyanyian dia yang lagi baik dan stabil.

Lagu ini menceritakan dia nak move on dari You. Sebab You merosakkan dia (ruined),menyakitkan dia. Kata-kata You adalah tak betul, penipuan sahaja, jadi dia mau You pergi jauh-jauh.Tapi You adalah segalanya bagi dia. Sebab tu part bridge sebelum korus tu ada part yang berlawanan macam

I'm sorry ( I hate u)
I love you ( I hate u)

I need u girl ( you are so beautiful)
I need u girl ( you are so cold)

Tapi yang dia lagi terseksa adalah, dia menderita sorang-sorang. Dia tetap cari You walaupun dia tau dia akan terluka. Its like ko tau ini akan sakitkan ko, tapi ko still nak jugak. Dan benda nie berulang-ulang (it goes round & round) dan dia tak boleh kawal, walaupun dia tau itu adalah perasan dia sendiri. Dan akhirnya, dia mahu You tu sendiri mintak break dan yakinkan dia yang ini bukan cinta, sebab dia tak boleh buat sendiri.

03.Hold Me Tight


Yup…start off dengan piano yang soothing itu dengan finger snapping..Before part RapMon, bass kedengaran dengan kuat. Lepas RapMon, aku ingatkan suara J-Hope, rupanya Suga. Part yang pendek je nie rap Suga kedengaran sedikit lain. Lagu nie build up perlahan-perlahan dan Bam! part chorus dia.

Part JK masih banyak, tapi part Jimin dan Jin dah bertambah dengan banyaknya. Taehyung pulak tak banyak part, tapi dia dah tulis lirik dan produce lagu kan, lagipun dia banyak ad-lib..Tak boleh tamak-tamak.

Part J-Hope start dengan style dia iaitu rap-talking, sebelum dia rap betul.Oh..aku suka style rapping dalam lagu nie. Aku rasa vocal line banyak part kali nie. Aku nak sangat dengar acoustic version kalau takpun instrumental dia.

Dari segi lirik pulak, lagu nie ceritakan tentang loneliness atau kesepian dan bagaimana You melengkapkan hidup dia. Jadi, dia mintak di Hold me tight, hug me, trust me. Walaupun dia tahu, hubungan itu akan berakhir, dah nampak retak menanti belah la kiranya, but still dia nak hold on pada You.

Everything feels cold and I even scared of the clear sky.
If you’re not here, I’m just a corpse

Open my closed heart, drenched my heart, So I can feel you.

I’m ready to be cut by your rose-like embrace as I hold you again

All I did was color you in my white, blank paper,
But then I realized, it already became a finished picture.

04.Skit : Expectation ( tak direview sebab basically ini adalah perbualan diorang tentang apa yang diorang harap untuk album kali ini)


05.Dope/ Sick

Lagu nie aku dengan Noona HQ panggil lagu trumpet sebab ada bunyi trumpet. Dia menggunakan beat yang sekarang tengah famous dekat western..sat aku carik contoh.


Lagu ini ceritakan  diorang kerja keras bagai nak gila la kira. Macam mana mereka hustle, work hard masa orang lain dok sibuk pi club diorang sampai ke subuh (dawn) duduk dalam studio buat lagu,buat lirik.


OK, we’re sick from our head to our toes
We’re sick with work for half our days
We live sickly in our studios, our youths may rot away
But thanks to that, we’re running to success
Girls, scream louder, let it ring

06.Fun Boys


Wasso!! Kalau lagu nie tak buat korang rasa macam nak menari sama…Aku tak tau la masalah ko ape..haha.Satu lagi lagu yang pernah direveal masa konsert. Lagu nie macam lagu Rise of Bangtan, dimana ko perlu ada jati diri tahap tertinggi untuk kawal diri dari menari dan have fun bila dengar lagu nie. This is Bangtan style yo!!

Wohoooowohoooo..
Percayalah,ko mesti teringat-ingat punya part nie…sebab apa? Sebab ini suara Encik Taehyung yang sedalam lautan pasifik tu…hehe.Part paling the awesome sekali adalah part Taehyung la wey..selain wohoowhoo tu adalah part dia rap seketika..nae irumen V!

Ok lawak ok part nie. Terima kasih pada hyung rapper yang lain sebab tunaikan cita-cita Taehyung untuk jadi rapper walaupun seketika.


My fatal body movements
My insanity is crazy
I wanna do everything my way
So don’t touch me
Though I’m the oldest, no no no
Though they play with me, no no no
Who cares? I’m satisfied, OK


Yo my name is V
I set the tone for the competition

Don’t ask me, I was always like this
I don’t even know, cuz I’m me from start to finish

Bila lagu nie habis, ko tak sedar punya panjang lagu nie 4minit ok, sebab semua orang enjoy. Dan dance dia memang enjoy habis la.

07.Converse High


Antara lagu yang pernah direveal masa concert BTS kedengaran fun dan chill. Lagu ini mengenai kesukaan diorang,atau lebih tepat lagi RapMon yang suka pada perempuan yang pakai kasut Converse. Untuk tau ideal girlfriend pada diorang semua, boleh tengok gambar dibawah.


Part Taehyung bila beat dia drop tu memang menarik, dan dapt tonjolkan suara low dia yang sedap itu. Aku rasa dalam album kali nie Taehyung cuma ada part menjerit dalam lagu Fun Boys je, jadi pada sesape yang kata Taehyung cuma menjerit je dalam lagu diorang, dengar la album ini. Yang bestnya, dok semua orang suka perempuan pakai Converse, tiba-tiba Suga datang dan dia kata

Converse Converse, I really hate a Converse

Anyway, when you meet me, don’t wear Converses
It’s too hard to take them off of you

Part semua orang aku rasa lebih kurang dalam lagu nie, kira lyric distribution ok la. Untuk siaran TV, lagu ini telah ditukar tajuk jadik Lovers High, sebab isu copyright dll. Selain lirik yang comel, dance lagu ini jugak comel, sila tengok tarian comel dengan outfit comel diorang nie.

08.Move


Oh..ini lagu yang ada background suara budak rupanya. Lagu ini kedengaran sedikit raw, dimulakan dengan RapMon. Owwww chorus kasi Taehyung buat aku rasa nak Move lah, banyak pulak part dia, aku suka.J-Hope punya rap style dalam lagu nie…aaa…sangat seksi, aku ingatkan Suga.Suga punya rap…dengan lirik dia….wah…Suga slayed this album, aku tertawan (aku obvious bias dengan Suga dalam album kali nie). JK sikit je part dia, almost at the end. Dan aku nak sangat lirik RapMon yang last sekali tu…tak dapat full.

Lagu ini ceritakan kehidupan diorang semasa awal, zaman trainee seramai 9 orang . Kesusahan, kebimbangan, ketidakpastian sebagai trainee dll. Diorang dah berpindah atau Move sekarang, dah debut tapi diorang tak lupakan asal diorang. Bila artis dapat pindah dorm baru (diorang baru je pindah) kira dah achieve satu peringkat baru, korang dah improve makna nya. Jadi idea lagu nie menarik. Berpindah ke tempat baru juga bermaksud permulaan baru pada mereka, sebab mereka akan ada impian yang lebih besar.

Back then, I though this was a big place but, my ambition grew too big
That the big house became too small now

Lets not forget those things, but put them away
Lets not forget this scent, wherever we are

Part Suga aku rasa dia bercerita dari personal experience dia sendiri, sebab rapper biasannya tulis lirik masing-masing dan kita boleh detect tu. So Suga ada pengalaman yang tidak berapa best mengenai perpindahan iaitu maybe mak dia kena jalani pembedahan semasa di Daegu, tempat asal dia. Family dia perlu berpindah untuk mencari rezeki dan orang keliling kata mereka tamakkan duit. Tapi dia sedar yang kita tetap perlu berpindah, kita tetap perlu buat perubahan. Sekali lagi, lirik adalah up to personal interpretation.


Ever since I was born
I counted the days for my first move
I remember, why I had to move
The machine in my mom’s heart and the big scar
In winter of 2010 at Daegu
The childish me used to measure the size of the world
The reason why we moved into a business
Was because of all the bad things people said, saying we follow money
So moving left many things with me
Whether I liked it or not, it changed a lot in my life
My life was about paying rent, I know
I lived with my pride put into the down payment
So I’m gonna move again
I’m gonna have a dream, a level higher than being an idol
When will I stop having to move again?
I hope it comes quickly

09.Outro: Love Is Not Over


Lagu yang ditulis oleh Jin dan Jungkook seperti yang dijanjikan pada fans. Macam biasa Outro adalah masa untuk vocal line menyerlah sebab takde rapper langsung. Lagu nie guna beat yang sangat sedikit, dan kita dapat beri focus pada suara keempat-empat vocal kita. Menurut JK, salah seorang penulis lirik  Love Is Not Over bercakap mengenai love atau kasih sayang yang takkan hilang walupun zaman youth sudah berakhir.

Jin…wa..kedengaran suara dia yang sudah improve dengan jelas disini. Kalau dapat tengok Outro nie live..memang feels habis la.


Love is so painful
Goodbyes are even more painful
I can’t go on if you’re not here

Sekian review satu album dari aku. In short, semua orang improve nyanyian dan rapping masing-masing. Mereka berani move on dan tidak stuck pada satu konsep sahaja. Dan member sudah mula Mari kita tunggu Pt 2 album ini pulak!

Lyric Translation credit :pop!gasa

Comments