Skip to main content

방탄소년단 Comeback Trailer : 花樣年華 Bangtan Boys Comeback Trailer Review

Bangtan Boys In the Mood for Love : Comeback Trailer


Disebabkan aku ada banyak feels pasal lagu nie, serta level osem nya yang tinggi maka aku sediakan satu post khas untuk Comeback Trailer saja. 

Kali ini ada kelainan sikit sebab bukan RapMon dalam intro tapi Suga. Ok, kalau company biasa lain definisi teaser diorang macam 30sec into the song teaser, tapi bagi BigHit pulak teaser adalah 1st track dalam album tu iaitu Intro Trailer. Mengikut style sebelum ini, trailer biasanya adalag rapping oleh seorang rapper dengan MV tanpa muka.

Mv style animation gitu..dan dia start off dengan bunyi pernafasan..wahh. Terus suara Suga. Kedengaran bunyi kasut bila berlari di court, bunyi basketball yang menggambarkan Suga, sebab dia memang suka basketball.Rap dia macam build up sampai part “Goddamit!!” dan kedengaran berat, payah ,salahkan something. Yang pastinya rap beliau kedengaran deep, datang dari hati.

Dan dia akhiri rap dengan breathing again, macam lepas main basketball tu. Ko penat, tapi rasa lega, seronok. Kalau dengar saja intro bila dah habis, ko macam rasa melalui satu perjalanan. Dan tiba-tiba, eh dah habis ke??

Tapi part yang paling penting adalah, lirik dia. Pada aku, hiphop is all about the lyric, apa yang ko cuba sampaikan. Ow…Suga, you did it again. Seperti mana aku sangat terkesan dengan lirik Tomorrow, begitu juga aku terkesan dengan lirik ni.

Disebabkan semua lirik nie deep maksudnya ( bergantung juga pada interpretasi masing-masing tentang lirik) aku letak keseluruhannya. Bold adalah part yang “Uhh..tepat sekali!” Nak dapat feel extra, pastikan cari lagu nie dengan lirik sekali.

Pada pandangan saya la kan, lagu ni Suga ceritakan kebimbangan diri dia.Adakah apa yang dia buat selama ini betul? Dia bermula dengan yakin,positif semuanya akan Ok. Tetapi, bukan galakan atau encouragement yang dia dapat, sebaliknya ketakutan. Dia tahu dia bermain dengan kehidupan dia, impian dia, dan bukan hanya sebiji bola. Disebabkan standard kejayaan orang lain, dia mula bimbang semula dengan pilihan dia.

Lepas part “Goddamnit!” itu, tone dia sedikit berubah. Aku rasa dia bercakap mengenai pilihan (yang sebelum ini adalah impian ) yang telah dia buat dan hati dia jadi excited, dia happy walaupun seketika. Sebab bila tiba malam, dia tersedar lagi dari realiti. Dia takut semula,dan mula bertanya, kenapa dia masih disini…bilamana orang lain dah lari jauh( makna nya dah bercapai lagi banyak).

Breathe or dream. Pilihan samada untuk kejar impian dia, atau untuk hidup macam orang lain( yang mungkin lebih baik,stabil)? Pilihan yang terbaik adalah ikut kati hati kita. Jika kita terlalu mengikut kehendak dan pandangan orang lain, hidup kita akan gelap, static, tidak bahagia.

Suga akhiri dengan persoalan yang sama “Apa yang aku buat dengan hidup aku sekarang??” Dan dijawab bahawa masa takkan berulang balik, dan aku tanya adakah aku happy sekarang? Jawapan tu telah aku tahu, I’m happy.WOW! This song spoke to me in every level.

The boy who is afraid of reality
But his heart is at peace only when he throws the ball
The ball that he throws alone
The thing that I throw towards the rim,
Are my countless thoughts and worries about life
My unripe body that acts like it knows the world

Even the results are as low as the floor
I just shout out loud to the world that everything will turn out well
But in return the world gives me fear,
if you’re going to do that, then just stop

Thoughts fill my head, I throw my future instead of the ball,
Because of the other’s standard of success
My worries spread like cancer again, god damn it
Along with the thrown ball, My laughter starts to spread like the ball that I throw
My breath rises to my chin, my dreams squirm about
The dribbles get faster, my heart gets happier
This moment feels like it’ll last forever but the sun is setting

When the night comes again, reality gets destroyed
When I snap out of it, I’m just a scared idiot again
I keep getting scared at the looming sense of reality
Others are running ahead but why am I still here?
Breathe or dream
Row the oars along with your heartbeat

If you are trapped in the other’s thin judgements
Then the sun will set on your life like a court
What am i doin’ with my life
This moment won’t ever come again

I’m asking myself again, am I happy right now?
The answer is already there, I’m happy

~Noona B

Comments