Skip to main content

Fakta dari Hanguk Saram (Korean people)

1.  Jika pergi ke konsert di Korea. Half daripada peminat adalah foreigner or international fans. Peehh. Ok, concert in Korea on the wishlist. Nanti aku p aku habaq korang betul tak fakta ini. 

2. Nama family Korea yang paling banyak digunakan 1) Kim iaitu 50% 2) Lee 3) Park 4) Others. Owh, Kim TaeHyung, Lee Donghae you on da list. 

3. Tahukah anda, orang Korea mempunyai lebih 1 peti ais di rumah. Paling common 3 peti ais satu rumah. Bagi mak mak Korea yang suka masak. Boleh cecah 5 peti ais dekat rumah. Ini adalah disebabkan side dishes diorang yang banyak. Side dishe = kimchi, seaweed, sprout, radish dan lain-lain lagi. Korean agak terkejut bila rumah orang Malaysia ada 1 peti ais. Mereka bertanya adalah orang Malaysia tidak memasak? Kami  masak cuma kami tak simpan makanan yang telah dimakan untuk dimakan semula dan dimakan lagi. Kalau simpan pun 2 3 hari lepas tu buang. 

4. Ramai perempuan Korea menyukai G-Dragon kerana GD mempunyai muka yang cantik seperti perempuan tetapi dia lelaki. Fakta ini aku tak boleh hadam sebab Heechul pun cantik juga. Haha

5. Lee Min Ho sangat popular di Korea dan sangat sibuk. Untuk menjumpainya di jalanan atau di kafe adalah harapan 0.1%. Melainkan korang ini Dispatch dok kejar artist Couple atau Sasaeng Fan. 

6. Korean age. Contoh, lahir tahun 1990, umur dia pada tahun 2015 adalah 25 tahun. Tapi kalau mengikut Korea sudah 26 tahun. Pengiraan dia macam ini. Once baby dilahirkan dia dah umur 1 tahun walaupun baru berada di dunia ini sehari. Walaupun dia dilahirkan pada 1 Dec 2015 dia dah umur setahun. Masuk 1 Jan 2016 dia dah umur 2 tahun. 

7. Jika di Malaysia tempoh persekolahan standard adalah 11 tahun. Sekolah rendah darjah 1-6. Sekolah menengah Tingkatan 1-5. Total tahun persekolahan 11 tahun. Namun di Korea tempoh persekolahan adalah 12 tahun. Sekiranya, korang masuk Universiti di Korea yang persekolahan kita 11 tahun. Korang kena tambahkan 1 tahun lagi untuk belajar dan baru boleh masuk universiti.



Noona HQ

Comments

  1. side dishes terlalu banyak, lenguh tangan nak masak weii! haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau nak kawen ngn oppa sila practice dari skrg...kekeke

      Delete
    2. Diorang tak masak sangat lah.sayur2 tu dia celur je xpun raw je

      Delete

Post a Comment