Skip to main content

Let's Learn Korean!

Jom Belajar Bahasa Korea

Tahukah dongsaeng2 semua bahawa kelas Bahasa Korea antara yang paling banyak mendapat sambutan sejak kebelakangan ini (for obvious reasons)?

Mahukah dongsaeng belajar dengan percuma dan dengan seronoknya?

Modal cuma perlukan laptop dan talian internet sahaja!

Mudah bukan?

Untuk itu noona nak berkongsi satu laman web yang membolehkan anda2 semua belajar bukan sahaja bahasa Korea tetapi juga bahasa2 lain yang menarik.


Langkah 1: Masuk ke laman web www.pnmdigital.gov.my

è Laman web ini adalah di bawah kelolaan perpustakaan negara Malaysia.
è Tahukah dongsaeng2 semua bahawa kerajaan kita telah menghabiskan beratus ribu ringgit untuk memastikan rakyat kita sentiasa update dengan berita terkini dan ilmu pengetahuan secara digital?
è Sebenarnya menerusi laman web ini, dongsaeng semua bukan sahaja dapat belajar bahasa, tetapi juga boleh akses beberapa website yang mahal kalau dilanggan seperti Emerald, National Geographic, Business Monitor Online, dan banyak lagi. Ada antaranya yang dilanggan dengan nilai hampir setengah juta ringgit. Tak. Ini tak membazir. Knowledge is priceless ok??


Langkah 2: Sign-up sebagai pengguna baru website pnmdigital tu, kemudian log-in menggunakan ID dan password yang telah dipilih.

è Pendaftaran adalah percuma!
è Kalau nak senang ingat, guna je nombor i.c sebagai username dan password. Yelah…dah banyak sangat sign-up forum dan fansite semua group YG dengan SM, so susah kan nanti nak ingat.. =D

Langkah 3: Bila dah masuk sebagai ahli berdaftar, dekat page tu cari kotak kedua. Situ ada tulis Mango Languages. Dekat perenggan Tahap Akses, klik pada perkataan ‘sini’ yang dia highlight warna biru. Ini akan membuka page yang baru.

Langkah 4: Skrol ke bawah sehingga jumpa TATACARA AKSES. Haaa..situ ada tulis username dan password siap2 untuk akses website ni.

è Kalau dongsaeng taknak guna username dan password diberi, boleh je buat username baru.
è Yang bahagian library card number tu noona masukkan nombor i.c sebab website ni telah di’link’ dengan perpustakaan negara. Jadi i.c noona adalah username dan password untuk akses pnmdigital ni.
è Sekarang dongsaeng boleh akses tanpa membayar. Daebak!

Maklumat tambahan: Lepas tu dongsaeng godek2lah pengkalan data yang lain. Untuk setiap pengkalan data dia ada tulis sama ada it’s nationwide access or dalam premis pnm (perpustakaan negara) sahaja.

Setiap details ada tulis tahap akses. Klik di situ untuk dapatkan kata laluan dan password.

Ada masalah? Email/twitter/ask.fm sahaja noona atau call perpustakaan negara terus!! Ngeee..

Untuk next post noona akan ajar cara membaca dan meminjam e-book yang biasanya tiap satu berharga RM50++. Dalam tu ada banyak travelog2 yang menarik tau!

Kalau sempatlaaah~ 
Anyeong!



-Noona A- 

Comments