Setelah bertahun mendengar dan enjoy kpop dan music scene dengan pelbagai idol baru debut hampir setiap minggu dapat dilihat ada pattern dan pengamalan yang sama oleh entertainment company disana. Tulisan ini berdasarkan pemerhatian Noona sebagai rakyat marhaen sahaja.
Mungkin ada sesuatu yang boleh kita belajar dari penghasilan boy group, girl group, solo artist dan lain-lain sebab after all these years kpop masih relevan dan kekal. Mari kita ambil yang baik dan aplikasikan sementara bagi yang tak baik tu (mungkin dalam post lain) kita jadikan sempadan.
Side note: Kalau aku student sekarang, dah tentu-tentu ni akan jadi bahan presentation aku bila lecturer kata "Ok boleh present tentang anything yang you suka". Time degree dulu aku pernah present pasal Hallyu wave dalam kelas, siap paksa rela lecturer tengok video DBSK-Wrong Number lagi...hahah
SEBAGAI PENGHARGAAN KEPADA CINTA PERTAMA DUNIA KPOP, CASE STUDY INI DIDEDIKASIKAN KHAS KEPADA DONG BANG SHIN KI (DBSK) & beberapa idol lain.
CASTING
Casting atau nama lainnya scouting adalah aktiviti pencarian bakat. Pelbagai cara digunakan untuk scout bakal idol digunakan. Tapi antara cara paling kelakar adalah bila staff entertainment company keluar berjalan dan bertembung dengan budak-budak muda (umur belasan tahun sekolah rendah biasanya) dan mereka dapat agak budak-budak mana yang ada "nur" untuk jadi artis.Cuba bayangkan kau tengah main badminton, jalan-jalan hujung minggu, tengah makan teobokki dan tiba-tiba ada orang dewasa datang nak bercakap. Tak ke jadi takut dan berlari menyelamatkan diri? Ha, macam tu la yang Sehun, Changmin semua lalui. Inilah yang dinamakan Road Casting.
Entah apa kriteria company untuk detect bakal idol dari road casting, tapi SM memang selalu bertuah dan pandai memilih sebab budak-budak ni memang berbakat.
Ko tengok ni, baru 12 tahun dah sedap je suara nyanyi lagu The Greatest Love of All (sila abaikan rambut itu..hehe)
Antara kisah scout macam ni yang famous adalah kisah Changmin TVXQ, dan budak-budak Super Junior senang kata generasi awal kpop la.
AUDITION
Selain membuat scouting tepi jalan, syarikat juga membuat uji bakat. Ada yang dibuat annually, ada yang dibuat diluar negara dan ada juga audition yang dibuat di akademi tarian, nyanyian, modelling dan lain-lain.Walaupun mereka telah discout atau cast, tak bermaksud sudah lepas audition. Mereka masih perlu lalui audition samada fail atau berjaya sebelum diterima masuk company untuk dilatih.
TRAINING
Pada waktu ini mereka yang terpilih akan dipanggil trainee. Pelbagai latihan diberikan seperti lakonan, vocal training, personal talent, belajar bahasa lain (Jepun, China, English) dan lain-lain. Waktu ini juga latihan diberikan berdasarkan karakter yang dirasakan sesuai untuk mereka.Masa latihan bergantung kepada kemahiran mereka, nasib pun iya juga. Ada yang sangat lama tempoh latihan sampai 5-6 tahun barulah merasa dapat debut sebagai idol. Ada yang sekejap saja latihan samada dia memang super power awesome, terpilih untuk debut dll.
Tidak kurang juga yang sangatlah lama training tapi tidak debut-debut sampai sekarang. Akhir cerita, ada yang tamat kontrak tanpa dapat debut, ada yang debut lambat, ada yang kena drop, ada yang keluar dan masuk syarikat lain dan debut.
Jadi kalau ada kawan-kawan ko dia kata tengah training tu, ha kawanlah baik-baik. Mana tau lagi 2-3 tahun dia debut jadi idol ke kan..hehe
Oh ye, waktu ini juga pembedahan plastik sesuai dibuat sebelum diorang jadi idol. Kasi polish itu muka juga.
ELIMINATION
Sewaktu training ada syarikat yang buat penilaian sebulan sekali dan akan ada yang digugurkan dari group sebab ada skandal, ada kes lama, skill tak bertambah dan lain-lain.Mereka juga ada internal assessment atau trainee evaluation untuk tengok adakah mereka ada improvement selepas dilatih.
Baru ini pula sudah ada variety show untuk pilih dan eliminate member.
CONTRACT
Perlu diingat kontrak mereka bukan bermula dari debut sebagai idol tetapi kontrak disain masa bermula training lagi. Jika pun mereka tidak dapat debut, mereka masih perlu membayar kos latihan, tempat tinggal contohnya.Ini salah satu sebab kenapa kebanyakan idol sain kontrak berbelas tahun dengan syarikat sebab apa lagi cara terbaik untuk bayar hutang dalam kontrak mereka. Kira selepas debut dan sibuk promosi 2,3 album tu hanya lepas untuk bayar kos latihan dulu. Bertahun kemudian barulah mereka merasa duit hasil album, kos mereka.
Banyak sudah kes syarikat yang tak penuhi kontrak, tak bayar artis. Ini menyebabkan bukan satu dua group yang disbanded (sedih ulu hati cakap pasal ni)
Disinilah istilah Slave contract in kpop muncul. Idol pertama yang address isu kontrak macam penghambaan ni dan menerika kesannya adalah my first ever kpop group iaitu DBSK.
DEBUT
FAN
-fanclub
Bayaran tahunan dikenakan untuk menjadi ahli rasmi fanclub. Penyertaan oleh peminat Korea dan sekarang sudah dibuka penyertaan untuk peminat antarabangsa.
Jika aktif dan menjawab soalan-soalan didalan fancafe, anda akan mendapat kelebihan seperti dapat beli tiket awal, dapat peluang menang cabutan bertuah, dapat akses kepada video, gambar dan lain-lain yang tidak diberikan kepada peminat biasa.
Kebiasannya peminat akan diberikan nama atau gelaran. Ini menyebabkan rasa persaudaraan tu kuat dan rasa bersama kerana diberikan identiti sendiri.
Di Malaysia contohnya kita juga ada nama fanclub untuk artis seperti Forteenagers (Forteen)
Bukan sahaja diberikan nama (siap buat undi nak pilih nama), malah mereka juga selalu panggil atau address fans mereka.
-fancolor
Fanclub juga biasanya mempunyai official color atau warna yang dikaitkan dengan idol tersebut. Tahukah anda pernah keluar petition (its a world wide petition pulak tu) bilaman ada fanclub lain (terutama yang baru) nak "rampas" official fancolor idol lain.-fancafe
Cara terbaik untuk peminat berbual dengan idol adalah melalui fancafe. Hanya ahli fanclub sahaja dapat menulis surat, komen dan kalau bernasib baik (omgg untung la ko) dapat chat dengan idol.
Segala perkembangan terbaru juga akan diberitahu dahulu dalam fancafe.
-fansite
-chant
Fanchant rasmi juga akan diupload didalan fancafe. Selain memeriahkan suasana semasa persembahan, fanchant juga dapat menaikkan semangat idol mendengar fan menjerit dan menyokong mereka dari bawah pentas.Pernah dengar fanboy punya fanchant? Bergegar satu stadium weii..meriahh
-fanservice
-fanproject(birthday event)
-merchandise
Banyak merchandise dihasilkan setelah satu idol untuk sudah punya brand yang kuat dan dikenali peminat. Jual lah apa sahaja, pasti ada peminat yang akan beli.
Antara barangan yang biasa dijadikan merchandise adalah DVD
-fansign
Bukan luar biasa untuk seorang fans membeli sehingga beratus-ratus album yang sama untuk menaikkan peluang mereka dapat masuk ke fansign. Ada juga fans yang mengambil order (group order) dari peminat lain dan akan mengepos album yang mereka tolong belikan tu.
-fanmeeting
-anniversary party
GRADUATE MEMBER
Ini bukanlah amalan biasa dalam kpop sebaliknya diamalkan dalam scene J-pop. Kau fikir macam mana nak kekalkan 130 members dalam AKB48 contohnya. Sistem ini membolehkan ahli system "graduate" dari kumpulan bila mereka lebih berusia dan digantikan oleh trainee baru.
from the group when they are older and are replaced by trainees who are promoted
After School cuba guna cara ni juga tapi aku rasakan tak berapa menjadi dan tak mendapat sambutan positif sangat.
ASSIGNED CHARACTER
Dalam pembinaan team juga company biasanya akan berikan karakter tertentu kepada setiap member. Akan ada member yang 1)suara sedap sangat 2) misteri member tak banyak cakap, bajet cool macho 3) member yang boleh speaking English sikit, tak ada suara pun tak ape, rap sahaja 4) leader, maknae, rapper, singer, dancer
SUBUNIT & SOLO
Lebih-lebih lagi dengan bilangan member dalam group yang ramai, tidak semua orang dapat peluang menyanyi. Line distribution yang kadang-kadang serupa tak didistribute pun menyebabkan perlunya subunit group dan solo debut.
Ini bukan saja dapat menunjukkan skill dan kebolehan seseorang idol tanpa di overshadow oleh member lain, subunit juga bagus untuk memberikan peluang idol menunjukkan sepenuhnya minat mereka tanpa stuck dengan tema dan style group mereka.
Contohnya Infinite ada Infinite-H untuk subunit hiphop mereka iaitu Hoya dan xx.
Super Junior ada subunit Super Junior-H untuk subunit happiness khas untuk member yang sangatlah happy iaitu xx.SJ untuk member suara perfect untuk ballad iaitu Khyunhyun, Yesung dan
Subunit juga bagus untuk tambah duit dan dapat exposure dari fans yang lain.
SM Ent turut mengamalkan sub-unit yang diasingkan mengikut negara seperti SJ-China dan SJ-Korea dan diteruskan kepada EXO-M dan EXO-K. Selain menyanyi dalam bahasa yang berbeza,
MUZIK
Tarian synchorinsed, lagu pop yang happy gembira menarik perhatian bukan sahaja remaja malah akak-akak dan emak-emak.
Girl group pula menawan hati abang-abang dan ahjussi dengan tema bubbly, innocent, pure dan even suggestive.
Fanchant memeriahkan suasana.
Rutin koreograpfi dengan part terutama korus yang berulang-ulang dan catchy.
Pasti juga ada part English supaya fans antarabangsa boleh nyanyi bersama.
-music show dengan format undi menaikkan populariti. peminat perlulah mengundi (tolak duit sms), beli album (untuk naikkan point), share dan vote (guna internet) dan pelbagai kriteria pemarkahan untuk pastikan idol mereka menang.
kadang-kala disebabkan tempoh promosi yang pendek (mungkin sebab ada konsert, filming dll) fans akan bermati-matian (ok, bahasa lembut sikit bersungguh-sungguh) vote, undi, beli album untuk memastikan idol menang .
-dokumentari
Disnilah DVD akan dipromotekan
-manga&anime
-game
-TV Show
Tvshow atau real variety show semasa awal-awal group itu membesar sangat best ditonton. Masa ni biasanya mereka kurang entertaining sangat akward lag kan.
group
individu
-lakonan
Ada yang memang melalui audition betul-betul dan diterima masuk dalam lakonan. Ada juga drama yang sepenuhnya diterbit maka pelakon yang diambil memang dari syarikat tersebut.
Banjun drama tidak dilupakan
Ada juga syarikat yang come up sendiri drama pendek untuk idol mereka macam Banjun drama untuk DBSK dan filem Pin Up Poster Boy untuk Super Junior.
-CF
Singkatan bagi Commercial Film
071217
Ok post ni masih tak siap walaupun dah dekat 3 tahun dalam draft post. So, nah la kalian versi tak habis research..hahaha...nanti ada masa aku kembali elokkan post ni ye.
~b
Pasti juga ada part English supaya fans antarabangsa boleh nyanyi bersama.
EDITION
Kita ada mini album, full album dan pelbagai edisi dan versi Version A, B, Japanese album, cover lain, DVD, gambar member, kad, sticker, tiket fanmeet, lucky draw dan lain-lain.
Ada yang beli banyak CD untuk tingkatkan peluang dapat masuk fanmeeting, sebagai koleksi dan collectible (sebab limited edition)
PROMOTION
-music show dengan format undi menaikkan populariti. peminat perlulah mengundi (tolak duit sms), beli album (untuk naikkan point), share dan vote (guna internet) dan pelbagai kriteria pemarkahan untuk pastikan idol mereka menang.
kadang-kala disebabkan tempoh promosi yang pendek (mungkin sebab ada konsert, filming dll) fans akan bermati-matian (ok, bahasa lembut sikit bersungguh-sungguh) vote, undi, beli album untuk memastikan idol menang .
-dokumentari
Disnilah DVD akan dipromotekan
-manga&anime
-game
-TV Show
Tvshow atau real variety show semasa awal-awal group itu membesar sangat best ditonton. Masa ni biasanya mereka kurang entertaining sangat akward lag kan.
group
individu
-lakonan
Ada yang memang melalui audition betul-betul dan diterima masuk dalam lakonan. Ada juga drama yang sepenuhnya diterbit maka pelakon yang diambil memang dari syarikat tersebut.
Banjun drama tidak dilupakan
Ada juga syarikat yang come up sendiri drama pendek untuk idol mereka macam Banjun drama untuk DBSK dan filem Pin Up Poster Boy untuk Super Junior.
-CF
Singkatan bagi Commercial Film
071217
Ok post ni masih tak siap walaupun dah dekat 3 tahun dalam draft post. So, nah la kalian versi tak habis research..hahaha...nanti ada masa aku kembali elokkan post ni ye.
~b
Comments
Post a Comment