Skip to main content

Ep 2 #btsbookclub The Owl Service Book Review And Bangtan Theory


Selamat kembali ke Episod 2 #btsbookclub untuk review buku The Owl Service. Episod 1 dulu rajinlah siap ada podcast, boleh tengok disini Into The Magic Shop. Kali ini kita buat versi bertulis dahulu untuk buku The Owl Service.

Buku The Owl Service

Soalan pertama, mana datang buku ini ? Nama buku ini muncul dalam concept photo untuk album  You Never Walk Alone dalam signboard seperti dalam gambar dibawah. To be clear, dalam gambar tu tulis Owl Service dan bukan The Owl Service, but that the closest we get.

BTS YVWA bus stop

30 minute Owl Service

Persoalan seterusnya, adakah buku ini ada kaitan langsung dengan teori Bangtan? Adakah buku ini dapat terangkan apa yang cuba BTS bawa untuk comeback? Marilah kita baca buku ini untuk dapatkan jawapannya.

Tentang Buku The Owl Service

  • Penulis: Alan Garner
  • Diterbitkan: 1967 ( sudah 51 tahun)
  • Genre: Young Adult, Fantasy, Horror,Supernatural, Fiction
  • Menang anugerah buku untuk kanak-kanak
  • Setting: Wales
  • Adaptasi dari legenda Blodeuwedd, seorang perempuan Welsh. Wanita ini dicipta dari bunga tetapi disumpah menjadi burung hantu kerana mengkhianati suaminya Lleu untuk lelaki lain bernama Gronw. Lleu kemudian membunuh Gronw dengan melemparkan lembing ketika Gronw memegang sebuah batu untuk melindungi dirinya. 
  • Diadaptasi ke tv siri  

Sinopsis The Owl Service (!Spoiler Alert!)


Buku ini mengenai tiga orang anak muda iaitu Alison, Roger dan Gwyn. Alison dan Roger adalah adik beradik tiri, ibu Alison iaitu Margaret baru berkahwin dengan Clive (ayah Roger). Mereka bercuti di sebuah banglo milik Bertham (pak cik kepada Alison) yang menjadi milik Alison selepas ayahnya meninggal. Disana, Alison dan Roger berkawan dengan Gwyn, anak tukang masak (Nancy).

Pada suatu malam, Alison terdengar bunyi yang kuat dari atas siling biliknya. Gwyn naik ke loteng atas untuk melihat jika ada tikus yang membuat bising. Dia tidak menjumpai apa-apa yang mencurigakan. Dia ternampak satu stack pinggan yang tersusun diatas loteng. Gwyn membawa turun sekeping pinggan dan ditunjukkan kepada Alison.

Alison tertarik dengan pinggan bercorak bunga itu dan melukis semula paten itu dikertas lalu terbentuk seperti burung hantu atau Owl. Ah part Alison tunjuk pinggan tu kat Robert, dia nampak pattern bunga awalnya. Tapi Alison yang insisted it an owl. A female owl lagi.

Nancy yang mengetahui perkara itu sangat berang dan tidak mahu sesiapa menyentuh pinggan tersebut. Dan ketika Alison menunjukkan pinggan itu pada Nancy, corak bunga pada pinggan itu sudah hilang.

Alison setelah  trace corak bunga menjadi burung hantu

Sejak itu Alison menjadi taksub untuk trace corak pada pinggan itu. Pada satu malam, Roger terjaga dari tidur kerana bunyi bising di bilik Alison. Roger terkejut mendapati Alison bagai dirasuk dan mengeluarkan bunyi itu lalu mencakar mukanya.



Roger pula menjumpai sebuah batu ditepi sungai dengan sebuah lubang menembusinya. Huw, seorang tukang kebun di rumah itu menceritakan tentang sejarah lama bagaimana batu itu berlubang dari kisah legenda Stone of Gronw .

Sementara itu Clive menjumpai sebuah lukisan didinding rumahnya. Lukisan seorang perempuan yang dikelilingi bunga itu telah diplaster, seolah-olah tidak mahu ada orang menjumpainya. Pelbagai misteri yang mula dibongkar ini menunjukkan satu perkara; legenda Stone of Gronw yang diceritakan oleh Huw adalah kisah benar dan berlaku dirumah ini.

Gambar perempuan yang dilukis didinding

Roger mengambil gambar melalui lubang ditepi sungai yang menarik perhatiannya.Lubang yang terbentuk dibatu itu dikatakan adalah Stone of Gronw. Dia mendapati gambar itu pelik kerana seperti ada seseorang diatas bukit itu padahal waktu itu tiada siapa disana. 

Gambar yang diambil oleh Roger padahal diatas bukit tiada orang  ketika itu.

Sejak itu, masing-masing mula buat hal. Clive dan Roger mula menujukkan perangai berlagak dan kaya mereka kepada Gwyn walaupun sebelum ni diorang friendly je takde kira darjat sangat. Nancy mula menunjukkan kebenciannya kepada Margaret dan Alison. Gwyn nampaknya suka kepada Alison tetapi Alison tak ambil port sangat sebab dia masih sukakan kemewahan  dan tidak mahu menimbulkan kemarahan maknya. Gwyn rasa terhina dan marah lalu melarikan diri untuk keluar dari valley ini.

Sebaliknya, Gwyn dijumpai oleh Huw. Huw mengatakan bahawa mereka yang punya darah akan mengulang semula legenda lama itu dan Blodeuwedd (perempuan dari bunga itu) akan kembali sebagai burung hantu kerana kebenciaan. Huw membawa Gwyn ke sebuah pokok dan dilubang pokok itu ada pelbagai benda, termasuklah kepala lembing itu.

Jadi memang betullah legenda itu terjadi dan Huw adalah keturunan Lleu. Huw adalah orang yang merosakkan motor Bertham lalu menyebabkan kematian Bertham. Gwyn sebenarnya adalah anak Huw dan dia akan mengulang sejarah lama itu. Pinggan dan lukisan dinding itu dibuat oleh nenek moyang Huw untuk mengunci magic itu, tetapi Alison telah melepaskannya.

Untuk memudahkan pemahaman, aku buatkan carta hubungan ini supaya mudah. The legend is not Stone of Gronw tapi Welsh Mabinogion ini aku dah simplify (Disclaimer: Ini ikut kefahaman aku tau, kalau silap tolong betulkan)

Permulaan sumpahan Owl

Sumpahan Berterusan

Roger membuka bangsal yang dikunci lalu menjumpai seekor burung hantu yang dah mati. Burung hantu itu ditembak oleh Bertram untuk menghentikan spirit Blodeuwedd dan disimpan didalam bekas kaca. Disini juga dia menjumpai kertas burung hantu dan motorsikal Bertham yang dirosakkan Huw. Nancy datang memecahkan kaca berisi burung hantu itu dan memusnahkannya.

Burung Hantu Yang Dibunuh Bertham Untuk Hentikan Sumpahan 
Bentuk Owl Dari Bunga Sebelum DiTrace Pada Pinggan Untuk Simpan Sumpahan

Alison yang menerima batu yang diberi oleh Gwyn pengsan macam kena sampuk tu. Habis kulit dia ada kesan cakar-cakar. Gwyn tak mahu bantu tenangkan Alison yang makin teruk dirasuk tu, aku rasa sikit lagi dia nak bertukar jadi burung hantu wei. 

Muka  Alison Dah Ada Kesan Cakar Dan Bulu Burung Dah Berterbangan
Huw, Roger semua nak selamatkan Alison dan menyampah dengan semua benda berkaitan burung hantu ni semua. Roger tiba-tiba jerit Takkk…dia bukan burung hantu, dia adalah bunga!!! 

Bila Roger Dengan Huw Cakap Macam Ni, Dia Terus Cuba Tenangkan Alison

Dan akhirnya Alison bertenang dan bilik yang penuh dengan bulu burung itu akhirnya bertukar jadi petal bunga (dalam bukulah, dalam tv takde bunga pulak). I think they finally stop the curse..Omg…the flower women finally be at rest.

Sumpahan Berakhir/ Dihentikan Kat Sini


Pandangan Saya

Wow what a read! First, sangat confusing baca buku dia sebab setting cerita ini adalah di Wales, jadi dari segi bahasanya agak payah nak faham sebab English Wales. Tapi aku dapat fahamlah essence ceritanya. Selain itu aku rasa agak creepy juga cerita ini. Cerita legendary memang biasa creepy ada misteri sikit sebelum kita dapat faham apa yang ingin dibawa oleh penulis.

Dalam buat bacaan tentang buku ini, baru kutahu buku ini telah dibuat TV siri. Jadi habis je baca buku, aku terus tengok tv siri. Lapan episod menyamai lapan bab dalam buku disiarkan pada tahun 1969 dan diulang tayang pada 1978 dengan warna. Untuk tontonan boleh ke link ini https://www.youtube.com/watch?v=uyst2klpy08

Setiap episod memang ikut sama seperti dalam buku. Kalau dah baca buku, akan lebih mudah faham berbanding terus tengok siri dia.  Bukan saja cerita ni creepy, music dia pun creepy wei. 

As the episode goes, its getting creepier for me. Ke aku je ke yang penakut, like I know what happen next sebab dah baca dalam buku, but still dengan bantuan audio visual bagai ni, seram jugak lah. Satu lagi ada beberapa perkara yang mungkin aku terlepas pandang dalam buku tapi ada dimention dalam tv siri. Small details ini dapat menerangkan cerita ini dengan lebih jelas.

Alison, Gwyn dan Roger telah triggered balik sumpahan itu dengan mengalihkan service plate diloteng. Service plate itu adalah hadiah Bertham kepada Nancy. Bertham bercinta dengan Nancy, mengulang kembali sejarah hubungan Blodeuwedd dan Gronw

Untuk menghentikan sumpahan lama itu, Nancy dan Bertham masing-masing berbuat sesuatu. Bertham menembak seekor burung hantu dan menyimpannya didalam bekas kaca. Huw pula secara tidak sengaja membunuh Bertham dengan menanggalkan brek dari motorsikalnya. Nancy melukis corak bunga yang berbentuk burung hantu untuk menyimpan sumpahan itu. Semua bukti itu disorokkan seperti lukisan wanita didinding, motorsikal dan burung hantu.

Persoalan utama aku adalah  Margaret. Siapa Margaret dan signifikannya dia? Ibu Alison ini adalah adik beradik Bertham. Mungkin dia tidak suka bila Bertham jatuh cinta kepada Nancy, seorang tukang masak. “Whose house is it anyway” Aku tak faham kenapa Nancy macam hangin mula dulu, rupanya sebab sebenarnya rumah itu adalah hak dia jika Bertham masih hidup. Nancy pula benci Margaret sebab dia fikir Margaret yang bakar pondok Bertham.

Karakter Margaret tidak pernah sekali pun keluar didalam Tv siri ini, malah dalam buku pun tiada langsung dialog Margaret. Tetapi kuasa Margaret dirasai semua orang kerana Alison tidak mahu menyebabkan emaknya (Margaret) sedih. Bila Margaret tidak mahu dia bercakap atau ada dengan Gwyn, Alison ikut saja. Dia juga tahu apa yang berlaku dan hanya memerhati dari jauh, siap pinjam binocular Roger lagi.

Kaitan The Owl Service dan YNWA

Baiklah ini part paling susah pada aku yang tak berapa genius untuk come out dengan teori dan kaitkan segalanya. Pertama yang aku nampak kaitan adalah tema yang dibawa oleh YNWA dan The Owl Service.

Aku fokuskan kepada empat tracklist yang ditambah untuk album YNWA iaitu Spring Day, Not Today, Outro: Wings,  A Supplementary Story: You Never Walk Alone. Aku tampal lirik translation lagu ini dan kaitan atau symbolism yang ada dengan The Owl Service.

Spring Day

Credit:  BTS-Trans

I miss you
Saying it like this makes me miss you more
Even when I’m looking at your picture
I miss you

Time is too cruel
I detest ourselves
Seeing each other’s faces even once
Has become difficult for us now
It’s nothing but winter here
Winter comes even in August

My heart runs on time
Alone on a train in snow country* that’s left behind 
I want to go the other side of the earth 
Holding your hand
And end winter

How much longing
Should fall like snow till the spring day comes
Friend

If I were snow that is drifting 
In the empty air
Like tiny dust
Like tiny dust
I’d be able to reach you
A little faster

Snowflakes are falling
I’m getting further away little by little again
I miss you, I miss you
I miss you, I miss you
How long must I wait
How many more nights must I stay up
So that I’ll be able to see you, able to see you
So that I’ll be able to meet you, able to meet you

Passing by the end of a cold winter,
Until the spring day comes again
Until flowers bloom
Please stay at that place for a bit longer
Please stay there

( My opinion, ayat until the spring day comes again, until flowers bloom, please stay at that place  boleh dikaitkan dengan curse lama yang menukar wanita itu menjadi burung hantu sebelum dia kembali menjadi bunga semula. Sumpahan itu kekal ditempat yang sama dan hanya dapat dirungkai oleh keturunan mereka)

Is it you who changed
Is it you who changed
Or is it I who changed
I who changed
I even loathe the time that’s passing at this moment
We’re the ones who’ve changed I guess
Everyone is like that I guess

Yes, I detest you
You left but I couldn’t forget you
Even for a day

Honestly I miss you
But now, I will forget about you
That will be less painful
Than resenting you

(My opinion, adalah painful untuk kedua pihak yang ingin bersama tapi dipisahkan oleh sumpahan, darjat. Nancy contohnya tidak berdendam atau marah dengan Bertham tapi cuba melupakan kisah lama itu)

I try to blow away the you who makes me feel cold inside
Like smoke, like white smoke
I say that I’ll erase you 
But honestly, I can’t let you go yet

Snowflakes are falling
I’m getting further away little by little again
I miss you, I miss you
I miss you, I miss you,
How long must I wait
How many more nights must I stay up
So that I’ll be able to see you, able to see you
So that I’ll be able to meet you, able to meet you

You know it all
You’re my best friend
Mornings will come back
Because no darkness, no season
Can be forever

It looks like cherry blossoms are blooming 
This winter’s also ending
I miss you, I miss you
I miss you, I miss you,
If you wait for just a little
If you just stay up a few more nights
I’ll come to meet you, I’ll come to meet you
I’ll come pick you up, I’ll come pick you up

Passing by the end of a cold winter,
Until the spring day comes again
Until flowers bloom
Please stay at that place for a bit longer
Please stay there

Not Today

Credit:  BTS-Trans

All the underdogs in the world
A day may come when we lose
But it is not today
Today we fight

No not today
The flowers will fall someday
But no not today
The time for that is not today
No no not today
To die, it’s yet a too good day
No no not today no no no not today
That’s right, we are EXTRA

But still part of this world
EXTRA + ORDINARY
Even that is no big deal
Don’t ever die, not today 
Light pierces through darkness
You want the new world too
Oh baby yes I want it

(My opinion, bila Roger nampak dan panggil Alison sebagai flower instead of an owl, its like light pierces through darkness. Being cursed as an owl, trapped is darkness.)

If you can’t fly, then run
Today we will survive
If you can’t run, then walk
Today we will survive
If you can’t walk, then crawl
Even if you (have to) crawl, gear up
Ready your guns, aim, fire

Not not today Not not today
Hey crow-tits* everyone hands up
Hey friends, everyone hands up
Hey if you believe in me hands up
Guns, aim, fire

I won’t die, don’t ask, scream 
Not not today
Don’t surrender, I won’t cry, put your hands up
Not not today
Hey Not not today
Hey Not not today
Hey Not not today
Guns, aim, fire

Too hot Success is doublin’
Too hot The charts are tumbling 
Too high we on trampoline
Too high Would someone please stop us

We just couldn’t, (we couldn’t) fail 
It was because we had all believed in each other
What you say yeah Not today yeah
I won’t die today, definitely (not); yeah

Believe in me, who is beside you 
Together we won’t die
I believe in you, who is beside me 
Together we won’t die
Believe when we say we’ll be together
Believe in this thing called Bangtan
Ready your guns, aim, fire

(My opinion, the old love story never die. They lived through their descendant. They stay together until the end and take the consequences) 

Not not today Not not today
Hey crow-tits* everyone hands up
Hey friends, everyone hands up
Hey if you believe in me hands up
Guns, aim, fire

I won’t die, don’t ask, scream 
Not not today
Don’t surrender, I won’t cry, put your hands up
Not not today
Hey Not not today
Hey Not not today
Hey Not not today
Guns, aim, fire

Throw it up Throw it up
Just toss away the fear in your eyes
Break it up Break it up
Just smash the glass ceiling that shuts you in
Turn it up Turn it up
Burn it up Burn it up
Until the day of victory, Fight
Don’t kneel, don’t crumble
That’s Do not today

(My opinion, smash the glass ceiling just remind me of Nancy and Gwyn character. They both from the lower rank people try to break their streotype. Nancy can be the mistress in the house if Bertham is still alive, not stuck as a cook. Gwyn want to go to school and self-study.)

Not not today Not not today
Hey crow-tits* everyone hands up
Hey friends, everyone hands up
Hey if you believe in me hands up
Guns, aim, fire

I won’t die, don’t ask, scream 
Not not today
Don’t kneel, I won’t cry, put your hands up
Not not today
Hey Not not today
Hey Not not today
Hey Not not today

Outro: Wings

Credit:  BTS-Trans

Take me to the sky 
I remember the young me
Probably because I didn’t have any big worries
These small feathers became wings
Because I was full of faith
That those wings would allow me to fly
With the sound of laughter
Like a bird

(My opinion, Huw, Nancy nampak the young them in Alison and Gwyn. They didn't want the kids to make the same mistakes like them and repeat history when they think nothing can stop them, so full of confidence) 

I go places they tell me not to,
Do things they tell me not to do,
Want things I shouldn’t,
Get wounded again and again
You can call me stupid
Then I’ll just crack a smile
I don’t want to succeed
With work I don’t like
I push myself
Word

(My opinion, they all want things they shouldnt have. To love other people from different rank, and get wounded as in kena curse, dipisahkan dengan kematian etc)

I trust myself, Since the reason why my back hurts
Is so that wings can sprout
I believe me, you, though the beginning may be humble,
The future will be prosperous
Fly, fly up in the sky
Fly, fly get ‘em up high
This is the path you’ve chosen kid, don’t chicken out
This is only the first flight after all uh

Take me to the sky
If only I could fly freely freely
If only I could escape forever ever
If my wings could fly
I penetrate through the air that gets heavier and heavier, and fly

Fly I I fly I fly away
Higher than higher than
Higher than the sky
Fly I I fly I fly away
With all my strength, my rosy* wings

Spread spread spread my wings
Spread spread spread my wings
Wings are made to fly fly fly
Fly fly fly
If my wings could fly

Now I know to
Break up with the idea of growing older while having regrets
And I’ve decided to
Have unconditional faith
It’s time to be brave
I’m not afraid 
Because I believe myself 
Because I’m different than before 
I don’t cry on my way, 
Don’t bow my head
Because it will be sky where I’m going 
And I will be flying fly

Spread spread spread my wings
Spread spread spread my wings
Wings are made to fly fly fly
Fly fly fly
If my wings could fly

A Supplementary Story: You Never Walk Alone

Credit:  BTS-Trans

Yeah, I wonder why God
Keeps making us feel lonely
OH NO NO NO NO NO NO

Yeah, even if we’re covered in wounds
We can smile if we’re together
Whether there’s something at the end of this road that we walk alone
I want to try treading it
Even if I’m tired or in pain at times
I’m fine because I’m by your side
Because if you and I are together
I can smile

Yeah, even if I want to fly, I don’t have any wings
BUT your hands become my wings
I want to try forgetting the things that are dark and lonely
Together with you

Even though these wings sprouted from pain
They’re wings that face the light
Even if it’s hard and it hurts
If I can fly, I’m going to fly
Can you hold my hand
So that I won’t be afraid anymore?
Because if you and I are together
I can smile

(My opinion, from flower to owl, the pain she go through)

Even if you say that
This is the path I chose
And that this is the destiny I created
This is the crime I committed
And even if you say that this entire life
Is just the price that I’ll pay

Please walk with me, please fly with me
So that I can reach the ends of the skies
Because even if it hurts this much, if you and I are together
I can smile

(My opinion, untuk 2 orang itu bersama, mereka pilih path ini, itulah destiny mereka kena curse, kena ulang kisah lama. Suka pada orang yang tak patut itu adalah crime mereka dan bukan dibayar semula hidup saja, malah keturana mereka juga.)

Ayy I never walk alone 
I can feel your hand that I’m holding, your warmth
Ayy you never walk alone 
Feel me, you’re not alone either

Come on 
Crawl crawl crawl crawl it
like it like that
Baby Walk walk walk walk it
like it like that
Baby run run run run it
like it like that
Baby fly fly fly fly it
like it like that

Even if this path is far and dangerous
Will you walk it with me?
Even if we fall and get hurt at times
Will you walk it with me?

Ayy I never walk alone
Because if you and I are together
I can smile
Ayy You never walk alone
Because if you and I are together
I can smile
Because if you and I are together
I can smile


Nampak tak tema yang aku cuba cungkil dari YNWA dan The Owl Service ini?

Ini recurring theme dalam kisah ini; cinta muda yang dipisahkan oleh darjat dan terima hukuman sebab mahu teruskan juga. Dari zaman Lleu, Nancy X Bertham sehinggalah AlisonXGwyn mereka melawan kebiasan demi rasa cinta hingga diri sendiri binasa. Ayat dalam buku ini iaitu "Evidence of a misspent youth" nicely explain keadaan mereka.

Ada juga unsur betrayal atau pengkhianatan. Gwyn marah betul bila Alison tipu dia dan tak pergi ke bangsal walaupun mereka dah berjanji, empat hari berturut dia tunggu ok. Gwyn juga marah sebab Alison beritahu Roger niat dia untuk belajar dan rasa dirinya dihina. Perasaan marah inilah yang menyebabkan Gwyn tak nak tenangkan Alison yang hampir menukar Alison menjadi Owl atau fully possessed by the owl.

Selain itu, tema orang muda yang tidak boleh buat keputusan sendiri dan perlu ikut cakap orang lain. Berkali-kali Gwyn kata ini “I want you to be yourself”, malah Alison sendiri beberapa kali bertanya kepada Roger apa yang ingin dia lakukan? Ibu bapa, masyarakat yang menentukan arah hidup anak-anak, mereka tiada hak untuk buat keputusan sendiri. Roger akan ikut menjadi businessman seperti Clive walaupun dia suka photography, Alison pula tidak mahu buat apa-apa yang menyebabkan Margaret marah. Hanya  Gwyn yang mahu keluar dari kepompong kemiskinan dengan belajar dikelas malam.

Ok selesai bab tema yang berkaitan. Sekarang persamaa dari segi visual pulak.


Persamaan ini aku nampak dalam TV siri saja. Opening dia adalah bentuk bayang-bayang tangan, sama seperti yang Hoseok buat. Gambar kepak burung ini mungkin represent the owl dan mungkin juga kebebasan.


Simbol ini adalah dari studio album bertajuk Wings, repackage album ini adalah YNWA  yang sedikitlah menyamai flower pattern yang dapat membentuk owl. Simbol pada album ini adalah gabungan 4 corak. Salah satu coraknya adalah dari artwork oleh Alexey Malina bertajuk Lust.

Artwork Lust tu yang bulatan belah kiri atas.
Kesimpulannya, Bangtan atau lebih tepat lagi BigHit ada mengambil inspirasi, simbol dan referenace dari buku ini walaupun mungkin tidak sejelas atau direct seperti Omelas dan Demian (which might be in the next episod). Ini menunjukkan bahawa they do their job, the make their research making Bangtan album a well made album all around.

Terima kasih Bangtan sebab aku berjaya habiskan satu buku lagi (plus tv siri). Apa pula pandangan kawan-kawan? Kongsilah dengan aku dibawah ya, semua komen dibaca dan direply insyaAllah.

Itu saja dari saya, adios!

~B

Comments