Skip to main content

Lesson from Taylor Swift Concert Empty Seat




Welcome to another article in Malay but title in English...hehehe. No problem, just click the translation button at the top of the page to translate to whole article. Now, back to bahasa Malaysia.

Aku membaca satu artikel berkenaan konsert Taylor Swift yang tak dapat jual semua seat tapi katanya bagus untuk bisnes. Ini adalah beberapa isi penting yang boleh diambil idea dan dijadikan pengajaran bukan  sahaja untuk peminat kpop tapi juga concert organizer.

Sudah lama menjadi pergelutan antara ticket provider dengan scalper. Scalper bertegas mereka menggunakan free market untuk beli disatu tempat dan jual ditempat lain dengan harga yang lebih mahal. Artis pula tersepit dan teragak-agak menaikkan harga kerana tidak mahu fans digunakan dan dikata tamak.

Untuk bacaan penuh boleh ke link ini Why Empty Seats atTaylor Swift’s Concerts Are Good for Business  (Ya, artikel bisnes adalah kegemaran saya dan I’ll always somehow turn it into a Kpop article)

Idea besarnya adalah letak tiket dengan harga lebih tinggi untuk hapuskan scalper . Strategi aggressive pricing  ini adalah untuk limitkan kebolehan scalper untuk beli tiket. Tapi bagaimana pula dengan fans yang tak bersalah?

Ticketmaster, salah satu penjual tiket terbesar di USA mengadakan program Ticketmaster’s Verified Fan. Program ini  memberi akses awal dengan harga diskaun kepada peminat setia. Dilancarkan pada tahun 2017, program ini digunakan untuk acara yang mendapat sambutan hangat .

Apa itu Verified Fan Program?


Program ini bertujuan mengenalpasti fans sebenar dan memberi mereka peluang mendapatkan tiket tanpa perlu bersaing dengan scalper. Untuk lebih faham boleh tengok disini https://verifiedfan.ticketmaster.com/tsofanclub

Macam mana program ini berfungsi?

Proses awal adalah Daftar untuk konsert berkaitan. Sistem verifikasi atau Ticketmaster Fanscore akan dibuat. Contohnya kenatengok MV, beli merchandise, beli album untuk buktikan kita adalah peminat sebenar.

Kemudian kod akses  akan diberikan secara rawak kepada yang layak mengikut fanscore.  Kod akses itu boleh ditebus untuk mendapatkan tiket pada harga diskaun. Tapi anda ada satu jam saja untuk gunakan kod itu atau untuk konsert Taylor anda ada enam hari untuk berjuang semasa pre-sale.

Masih lagi guna prinsip “siapa datang dulu, dia yang punya” atau lebih elok dialihbahasa “first come, first served” tak confirm dapat tiket, tapi at least peluang lebih adil dan benar.

Case Study Taylor Swift


Harga tiket paling rendah adalah $50, $250 dan VIP dengan beberapa keistimewaan lain berharga $800-$1500. Pra jualan kepada Verified Fans dijual pada 25% rendah dari harga face value yang dijual kepada umum. Harga tiket konsert Taylor pada tiga tahun lepas adalah antara $40 to $225. 

Separuh dari jualan tiket Taylor dikhaskan untuk Verified Fans. Walaupun ada kerusi tidak terjual, keuntungan yang diperoleh lebih tinggi hampir 15% yang bernilai lebih dari $250 million.

Ini bermakna dari segi ekonomi, walaupun number of seat tidak sold out, tapi nilai jualan lebih tinggi.

Ticketmaster mendapati hanya 3% dari tiket ini dijual semula diwebsite lain seperti StubHub berbanding 30-50% sebelum ini. Ini kerana harga yang dijual semula adalah pada harga premium atau face value seperti di laman web asal. Tiket masih ada kosong di laman web official, kenapa perlu beli ditempat dijual semula kan? Scalper tak dapat nak flip banyak sangat dan sambutan pun kurang.

Ini bermakna, jualan semula atau resale oleh scalper dapat dikurangkan.

Menarik bukan system ini? Sekarang kita tengok pula apa kekurangan dan kelebihannya.

Kekurangan

- ada kemungkinan seat kosong di konsert
Jadi seperti satu simbol kejayaan bila konsert sold out yang menujukkan high demand artist tersebut. Bila tak sold out atau “Slow ticketing” orang kata sendu pulak. Nampaknya definisi artis hebat dan berjaya erlu diperluas dan bukan sekadar bergantung kepada jualan tiket tour semata-mata.

- tak semua artis guna system ini
Bergantung kepada pengurusan artis jika mereka mahu dan sesuai menggunakan system ini. Mungkin term & payment berbeza untuk mereka. Cerita balik tabir yang memang rumit.

-kena daftar untuk artis atau konsert berbeza
Setiap tour ada link sendiri. Jadi kita perlu daftar jika ada tour dengan artis berbeza, biasalah multifandom memang busy sikit.

Kelebihan

-Persaingan lebih adil
Walaupun tidak semua fans confirm dapat tiket, tapi setidaknya fans pasti akan bersaing dengan fans untuk mendapatkan tiket, bukannya berebut dengan bots atau scalper.
Hanya fans sebenar dapat 1) beli tiket 2) beli tiket pada harga diskaun

-Kurangkan resale tiket oleh scalper

-Tingkatkan keuntungan artis

Kesimpulan

Ini adalah contoh langkah yang diambil oleh ticket provider untuk mengatasi masalah scalper. Malaysia masih jauh lagi dari sudut menjual tiket kerana kita masih bergantung kepada jualan tiket secara fizikal(1), jualan online(2), jualan di outlet(3) dan lain-lain.

Eloklah kita maju setapak lagi dengan menjadikan jualan online bersistem sebagai langkah pertama demi menghapuskan scalper durjana dan queue yang tak bermakna itu.  Semoga industry konsert Malaysia semakin maju dan makmur.

Saya sudahi dengan lirik lagu Kau Yang Bernama IME buat renungan kawan-kawan.

Disclaimer: Bukan nak kutuk IME, cuma nak luah perasan pada ticket organizer saja. Jangan marah naa...

Sekian, majulah konsert kpop demi fangirl!!
~B

Comments