Skip to main content

BTS Meal: The Malaysia Story

Hi!

Terdetik pulak nak menulis diblog ini sikit coretan selain#kdrama iaitu kisah #btsmeal. Ada beberapa benda yang noona nak komen jadi mari baca satu-satu.

Pada 19 April 2021 Macdonald’s umumkan kolaborasi antara BTS & McD. Apa yang kita akan dapat masih tak clear masa tu. Yang kita tahu akan dapat pada certain negara je & Malaysia is included.

Yang nice masa ni McD update kat twitter with new profile pic. The iconic golden arch with purple background. Certain McD profile siap letak symbol 7 kecil kat profile name diorang (ni style ARMY start zaman MOTS tak silap).

The promoting poster pun boleh tahan genius gak. Rupanya the release style of this meal also follows BTS style bukan style McD biasa, ini nanti kita story bawah.

What happen after that as follow.

BTSMeal Kecoh Sebelum Mula

19 April baru umum collab ni. 26 April dah kena kutuk….biasalah jadi Army kat Malaysia memang begitu adatnya hahha. Katanya ARMY beratur panjang kat mcd siap fanchat bagai. Kahkahakah korang silap tengok kalender ke?? Meal tu next month, yang korang nampak berfanchant kat mcd tu sape derr…April tu Ramadan kot.

Sokong Israel?

Seminggu sebelum meal ni keluar, kita sibuk berperang dengan Israel untuk mempertahankan Al-Aqsa. Kita perang cara kitalah iaitu perang cyber & keyboard. Alhamdulliah ada kemenangan kecil umat Islam selepas itu.

Masa nak dekat tarikh 26hb tu noona seram gak kot-kot naik isu Army support Israel sebab beli mekdi. Tapi baguslah sekarang sudah lebih ramai yang cakna bab Mcd takde sapot Israel. Tapi kalau masih ada yang nak guna isu ni bolehlah gunakan  link & poster ini untuk jawab soalan.

https://www.bharian.com.my/amp/bisnes/korporat/2021/05/817761/mcdonalds-malaysia-nafi-salur-bantuan-kepada-israel?__twitter_impression=true

Panic Buying & Macam Mana Beli?

Maka pada tarikh itu, noona bertiga pun belilah meal ni dari rumah & tempat kerja masing-masing. Noona A beli dengan walk-in, Noona HQ beli guna McDelivery, Noona B beli guna delivery apps.

Masa ni agak panic ya noona membeli sebab untuk limited time collab selama 3 minggu ni, hanya 350,000 set disediakan untuk seluruh Malaysia. So haruslah Noona B panic buying pagi-pagi start 10am try McDelivery kena masuk waiting room. Serupa beli tiket pulak kena tunggu dalam apps..Tak sabar punya pasal beli dalam apps lain.

Oh ya dalam Grab Food & Foodpanda takde rasanya meal ni. Carilah delivery mana selain McDelivery yang ada set ni. Kena beli BTSMeal tau bukan nugget set biasa yang itu confirm tak dapat special packaging.

Yang line-up kat certain brach katanya tak ramai pun orang beratur. Lagipun ada line khas untuk beli BTSMeal. Harga base sama tapi of course kalau beli guna McDelivery & dari delivery service lain harga tak sama dengan walk-in & drive-thru.

Ini gambar BTSMeal kami bertiga.

Noona B meal

Noona HQ meal

Noona A meal

Right after settle pembelian McD kita berperang pulak untuk register Vaksin. What a busy day for Malaysian Army. 

Review BTSMeal

Apa yang ada dalam BTSMeal ni?

  • Medium Fries
  • Medium Coke
  • 10 pcs nugget
  • 2 exclusive sauces Sweet Chili & Cajun
  • Special packaging

Special edition ni selain packaging adalah 2 sos istimewa yang tak boleh dibeli dengan meal lain. Pilihan BTS katanya. Ini review noonalah..Sos kuning tu rasa mustard, yang merah tu rasa cam sos Thai. Nak sedap kena makan dua-dua baru rasa berlemak dan manis. Pada noona sedap je sos ni bila digabungkan, janganlah makan asing-asing sebab lidah Melayu tak reti mustard sangat.

So the tips here is MIX THE SAUCES

Packaging pulak memang puas hati. Brown bag dapat symbol BTS, warna purple aka almost official color kita, ada perkataan Borahae dalam hangul. Bekas air Coke pun sama & kotak nugget. Sos khas pun ada tulisan hangul. Fries tu je pakai bekas biasa warna merah.

(Tak terpikir pulak nak buat video review masa makan sorry)

Ingat! Kami nak Meal ni untuk the special packaging & special sos. Of course the nugget rasa sama & bentuk biasa. Be realistic takdan ehh nak buat nugget bentuk shield atau logo BTS. And another thing takde photocard dalam set ni, dari bulan lepas dah bagitau ok.

Ha sebelum kecoh sini noona bagitau. Dalam sos kita tu memang Halal no white wine seperti ingredient kat negara lain. Semua dah settle ok, steady jelah. Tenang & syukur sebab halal requirement negara kita is no 1 in the world.

McDonald Bersedia

Sebelum rilis meal ni banyak kali staff McD kena briefing. Some of the info we get from here agak impressive & nampak mereka bersedia untuk berdepan dengan ARMY, atleast in Malaysialah.

Boleh tengok thread ni

https://twitter.com/FyraJiminiee/status/1397142997083426817

Tapi dalam preparedness mereka, the apps still lag & crash untuk McDelivery. Mungkin boleh diupgrade server time MCO & BTS begini.

BTSMeal First Release Di Asia & Designer Malaysia


Sebulan berlalu, tibalah tarikh yang ditunggu-tunggu iaitu 26 May 2021. Dan dari senarai banyak negara pada tarikh itu, Malaysia jadi negara pertama yang akan dapat BTSMeal tu pada pukul 10 pagi waktu Malaysia. Wahhhh rasa diri dihargai, Malaysia wujud dalam map & dipandang oleh BH akhirnya sobs.

Katanya designer packaging ni pun orang Malaysia. Bangga woi. https://twitter.com/aznizaszwn/status/1397544147720884225. Mungkin juga kita diberi penghargaan untuk dapat meal ni pertama didunia mengalahkan Korea yang dapat esoknya.

Tapi sebagai negara BTS, haruslah Korea ada over lagi seperti ambadassor beli sendir BTSMeal, cat McD kaler purple, pasang lagu BTS sepanjang hari etc. Macamni bolehlah buat kat sana.

Tapi setakat tarikh harini, apa yang didapati adalah tak semua negara terlibat dapat special meal ni. Jangankan dapat purple box, special sauce tu pun ada yang tak dapat. Ini banyak berlaku kat Amerikalah. Kesian, tapi nasiblah huhuhu (korang selalu kurang bersyukur sebelum2 ni kot)

Amerika tak dapat special packaging tu bolehlah refer twtr ni mungkin jawapannya disini

https://twitter.com/BTSxAtlanta/status/1397592592930459650/photo/1

Yang dapat purple box nampak macam ada yang berbeza sikit design. Nugget box Australia nampak lain sikit bentuknya. Kanada pulak ada tambah maple leaf kat kotak dia. Mungkin basic design disediakan & boleh custom ikut negara masing-masing.

Jadinya kita ARMY Malaysia kena bersyukur sebab

  •       First dapat BTSMeal
  •       Dapat the whole packaging ( bekas air, bekas nugget, brown bag, special sauce)
  •      Layanan baik dari McD crew ( ini baca kat bawah lagi ok)

Sambutan Branch

Katanya selepas briefing berkali-kali, dapat arahan khas dari top management, keluar SOP bagai, ternyata pengalaman ARMY Malaysia beli meal ni sangat okay.

Ada beberapa branch yang siap letak RELA, ada yang buat balloon arch purple, ada yang boria pakai tudung purple, ada yang buat cam exhibition letak gambar BTS. Ada certain branch tu delivery pun siap bungkus dalam brown paper biasa & purple bag dilipat elok dalam bag supaya tak kena minyak & renyuk. Ini semua effort sendiri branch yang harus diberikan penghargaan.

McD sendiri memang sangat strict & specific berikan arahan. Antaranya  buat laluan khas untuk beli BTSMeal & untuk ARMY sahaja, pastikan dapat 2 sos (siap pack 2 sos, sos cili & tisu dalam plastic),  tak jual asing sos tu, tak boleh tukar makanan atau air ( kalau nak order lain atau add on lain), takde upgrade memang medium je, staff tak boleh jual balik baju khas yang dipakai pada 26hb tu dll.

Tiada kutukan, tiada ketidakikhlasan, tiada troll2 kepada Army dari crew bagus-bagus.

In short good job McD Malaysia !

Influencer Tiada Kaitan Menyibuk

Seperti diketahui, apa je yang ARMY atau BTS buat pasti dapat perhatian samada positif atau negative. Ini agak menyampah ye sebab ada influencer yang sibuk nak review the meal. Seperti noona cakap sebelum ni, kami nak packaging je sebab dah tahu rasa nugget sama.

Bukan influencer je menyibuk time ni nak mereview, malah yang beshe-beshe follower dalam 20 orang termasuk adik beradik tu nak jugak cucuk time ni. Ada yang kutuk rasa, ada yang kutuk mahal kena game dengan mcd katanya, ada yang saja probok-probok koyakkan brown paper.

Rasa sama? Of courselah dikkk. Takkan makan nugget tapi ko expect nak rasa tiramisu pulakk. Ko ni reti baca menu tak..waduhh

Mahal?LOL tak pernah beli nugget McD ke dik oi. 9 chicken nugget pun dah RM 12.26 (McDelivery). Ini dapat 10 nugget+medium fries+ medium Coke+2 special sos+ limited time special packaging RM 17.83. Cer kira mana lagi untung??

Koyak brown paper? Koyaklah…ko yang beli, ko yang #koyak lalu merosakkan packaging itu. Jangan lupa buang dalam tong sampah atau kitar semula ye. Kami punya packaging nak buat apa suka hati kamilah sebab duit kami…

Pada Noona lah kan, meal ni sangat terbaik sebab mampu milik pada semua peringkat umur (ramai jugak ARMY muda masih sekolah lagi). Tak semua orang mampu beli official photocard, album, merch, BT21 Tinytan, VT, sumpack & pergi concert.

Inilah peluang mereka untuk dapat official collab BTS dengan brand dengan duit sendiri, dalam kemampuan lagi. Bagi ARMY yang mampu pulak, memang dah expect apa saja barang yang ada kaitan dengan BTS akan lebih mahal dari biasa. Alahhh, massager chair, Coway, malah kereta yang BTS endorse pun mampu je certain ARMY beli.

Korang yang tak tahu apa-apa nak acah defend ARMY tu dok diam. Kami pun benci capitalism except when its include BTS (whipped I know hahahaa)

Satu lagi, if this what makes other people happy, make them anticipate it, let them be. Biarlah diorang happy, bukan pakai duit bantuan rakyat hang pun. (Done rant)

Takde Burger

Seperti saya jelaskan di atas, set nugget memang takde burger paham dak? Satu lagi katanya tak letak burger ni sebab BTS consider ARMY yang tak makan burger mungkin sebab agama, sebab vegan dll. Tak ke sangat memahami, menghargai fans satu dunia mereka tu?

Barulah worldwide, bukan cam korang nak berlawan level kampung je..bila nak mendunia? 10B wo ada??  Hahahaa saja probok

Upcycle & memorabilia

Ini antara benda genius yang dibuat. Dapat je meal tu masing-masing terus tukar makanan& coke dalam container lain untuk selamatkan packaging dari lembik dan kena minyak. Lepas tu kita cuci & simpan. Ini expected lah kan..alaaa crush bagi surat dulu pun ko simpan takkan ini tak simpan.

Packaging lawa tu ada yang jadikan phone case, ada yang jadikan cup/ tumblr , ada yang simpan dalam binder, ada yang DIY letak dalam frame, ada yang letak dalam plastic box, ada yang buat photocard dengan laminate cover sauce, ada yang jadikan keychain, ada yang jadikan rantai, bookmark dll. The list is endless when you are creative.

Pendek kata, sangatlah bijak ARMY reuse packaging ni. Oh kan kita takdapat photocard kan? Senang je ARMY guna poster McD tu print sendiri photocard setel hahaha.

Print sendiri jadikan photocard settle.


Tapi untuk yang nak dapatkan official merch lepas Jin mintak buat, boleh beli kat Weverse je. Weverse pun under HYBE jugak jadi seperti noona cakap memang diorang control the whole supply chain. Kat sini ada photocard yang random, sapa lucky dapatlah.

Tengok collection Saint tu kat sini https://twitter.com/saint/status/1397689671354929159

Banyak je official merch dia, combine order, combine shipping beli dengan Group Order Manager (GOM) yang trusted ok untuk jimat kos pos.

Celebrating frontliner

Beberapa orang kumpul dana & belanja frontliner di hospital btsmeal ni. Kongsikan kegembiraan dengan semua orang. Boleh tengok ni antara yang buat event ni

https://twitter.com/PartOfJimin/status/1397909310814834688

https://twitter.com/PartOfJimin/status/1398247790526951424

Event charity begini bukan sesuatu yang luar biasa. ARMY selalu buat kebaikan begini time birthday member BTS, celebrate BTS win, anniversary BTS, tanda terima kasih bila interview dll. Baguskan? Kita dah terbiasa crowdfund bukan saja untuk beli lagu/ album malah untuk charity juga. 

Tahniah pada organize& individu yang menyumbang!

Thanks McD

Selain frontliner & charity, ARMY pun ada kasi sikit goodies pada crew McD sebagai menghargai collabo ini. Boleh tengok sini

https://twitter.com/mirah_z/status/1397454861596119040

Reseller

Tiada demand, tiada supply. Kalau takde orang beli used packagaing tu, lama-lama takde orang nak jual pun. Meal ni ada 350k set untuk tempoh 3 minggu. Isunya mungkin ada certain branch yang sudah soldout.

Korang boleh pergi ke branch lain. Atau kalau nak packagaing tu saja, mintak orang lain belikan & poskan packaging tu. Tak perlu sampai beli dengan reseller yang jual dengan harga ntah apa-apa.

Adikberadik kita dalam ARMY ni ramai. Tweet je tanya & mintak tolong, mesti ada yang reply.

Tunggang BTS

Kalau korang rasa biasa tengok orang tunggang agama, kali ini mereka tunggang BTS. Ala yang probok tu tunggang kefemesan BTSMeal lar. Selain tu kali ni upgrade lagi, brands pulak dok tunggu BTS. Kinda cute tapi tak jadi sorry huhuu.




Antara brand jumping to ride the wave are Spritzer, Tealive, jenama baju, cosmetic, tudung etc. Sorry knowing ARMY they will only support official collaboration & unproblematic brand. So work harder and we might see each other in the future ok Malaysia brand.

Kementerian Kesihatan pun ride the wave gak tapi bolehlah nak kasi contoh yang relevan


Source FB https://www.facebook.com/publichealthmalaysia/posts/2940015676288285?__tn__=%2CO*F


BTS Promotion Style

Teaser


Ok kita  cerita bab serious sikit iaitu the marketing side of this collab. Ini bukan first time McD collab dengan celebrity sebelum ni ada dengan Travis Scott & J Balvin. Tapi collab dengan BTS baru umum je dah trending worldwide hari yang sama.

Pernah ke McD or any brand aside from kpop music yang ada teaser like launch? Kita ada concept photo, CF reveal, lunch party #1 #2 #2 and behind the scene ( dia panggil behind the sauce hahah comel)

Ini launch strategy yang dah bertahun digunapakai kpop industry & bila dicross ke commercial consumer product like McD, memang sangat menjadi.

One lesson from the K-pop branding machine that McDonald’s is applying to the launch is what they call BTS’s ‘smart hints’ to tease the collab

Involvement

Seperti yang kita tahu, menu dan sos ni BTS yang pilih tapi bukan itu saja yang mereka terlibat. HYBE (aduh awkard betul tukar nama dari BH ni) memang akan pastikan mereka terlibat dari semua aspek dari pemilihan menu, style teaser, ads style, social media post, color tema, perkataan borahae tu semua inside thing BTSARMY.

Noona tak rasa McD seaktif ini dalam twtr in their whole life but BTS makes them do it. I mean siap guna #panjangberbenotapikelakar itu kan salah satu trademark diorang hahaha




Butter



Dalam masa launch meal ni, BTS release lagu baru bertajuk Butter. Yang bestnya dalam ads yang lawa tu ( pernah tengok ads fast food semantap ini?? Lets lift the standard forever), ada teaser lagu Butter. Cross promo macam ni memang first class. Ads ini dibuat oleh agensi Wieden+Kennedy

Setiap kali orang tengok ads tu, akan dengan lagu BTS. Win-win. Carilah sendiri rekod Butter, banyak sangat achievement tak sempat noona nak tulis hahaha



Merch



Mcd ada je merch dengan artis lain tapi merch kali ni berbeza sebab hanya boleh didapati dekat Weverse je. So yang berusaha untuk dapat dan faham cara beli memang fans BTS je, ha rasa special tak?

Beli merch kat sini https://campaigns.weverseshop.io/bts_mcdonalds_logocollection_usa

one thing BTS is notorious for is its merchandising and endorsement empire, which is on a scale never seen in Western music thanks to BTS’s huge social presence. It enables them to reach millions of young consumers.

Yup! Bayangkan betapa powernya BTS, takde merch pun fans request buatlah merch. Buat limited, random lucky pun fans sanggup.

In-app Content



4 minggu kita akan dapat content dari McD mengikut jadual teaser tu. Ini pun first time bak kata mereka “first of its kind” untuk release content begini seperti yang noona cakap kat atas mereka memang champion bab content ni sejak zaman predebut.

CF Countdown https://youtu.be/71YWbCdJd3I

Lunch Party #1

Worldwide Domination

Dan seperti yang noona selalu tulis dari dulu, every BTS move is calculated with the members consideration ( meaning they get to choose what they want bukan company je yang boleh decide). Memang dah masak dengan dunia content untuk fans, dah mula kuasai the platform untuk communicate, dan dah masuk dalam consumer product bermula dari sekadar brand kecil untuk collab, brand yang diorang personally pakai, dan brand yang merata satu dunia.

Betapa noona smug berlagak bila local guna meme , stickerpack BTS atau gif Tinytan, BT21 kat FB comment, fb messenger, Instagram gif, Ig comment, IG chat theme tanpa mengetahui diorang sudah terlibat dengan kpop hahaha.

Conclusion

Saya adalah ARMY yang happy dapat BTS Meal dan bangga dengan pencapaian BTS. Akhir kata, enjoy what makes you happy & jangan jadi bitter tapi streamlah Butter.

Sekiah, adios!

~b

Sources

https://www.adweek.com/brand-marketing/mcdonalds-and-bts-unwrap-new-merch-and-exclusive-digital-content-with-meal-deal/

https://www.thedrum.com/news/2021/05/26/the-k-pop-playbook-inside-mcdonald-s-famous-order-collab-with-bts?utm_source=social&utm_medium=twitter&utm_campaign=editorial

http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20210527001098

 https://m.koreatimes.co.kr/pages/article.asp?newsIdx=309646

https://www.campaignasia.com/article/bts-campaign-in-asia-has-been-phenomenal-mcdonalds-asia-marketer/469926



Comments

Post a Comment